
2025 YAZ TATİLİ ÖĞRETMENLERİN İL İÇİ MAZERETE BAĞLI YER DEĞİŞTİRME DUYURUSU Bakanlığımıza bağlı resmî eğitim kurumlarında görev yapan kadrolu öğretmenlerin;
• Aile Birliği
• Sağlık
• Can Güvenliği
• Engellilik Durumu
Diğer Nedenler mazeretlerine bağlı olarak il içi yer değiştirme işlemleri aşağıda belirtilen açıklamalar çerçevesinde yapılacaktır.
A. GENEL AÇIKLAMALAR
1. Bakanlığımız kadrolarında görev yapan öğretmenler bu duyuru kapsamında başvuruda bulunabilecektir. Sözleşmeli öğretmen olarak görev yapmakta iken kadrolu öğretmenliğe atananlar 31 Aralık 2025 tarihi itibarıyla sözleşmeli ve kadrolu toplam üç yıllık çalışma süresini tamamlamaları halinde bu duyuru kapsamında başvuruda bulunabileceklerdir. 2. Sözleşmeli öğretmen olarak görev yapanlardan ön başvurunun son günü olan 08 Temmuz 2025 tarihine kadar öğretmen kadrosunda göreve başlayanlar da bu bölümün 1 inci maddesinde yer alan şartı sağlamak kaydıyla bu duyuru kapsamında başvuru yapabilecektir.
3. Başvurular duyuruda yer alan Yer Değiştirme Takvimi doğrultusunda Ön Başvuru ve Tercih Başvurusu olmak üzere iki aşamalı olacaktır. Birinci aşamada başvuru yapmayanlar ikinci aşamada tercih başvurusunda bulunamayacaktır.
4. Özel program ve proje uygulayan eğitim kurumları, müzik ilkokulları, müzik ortaokulları, spor ortaokulları, ölçme değerlendirme merkezleri, bilim ve sanat merkezleri, Bakanlık merkez teşkilatına doğrudan bağlı eğitim kurumlarının tamamı ile güzel sanatlar liselerinin görsel sanatlar ve müzik alanları, spor liselerinin beden eğitimi alanı, eğitim kurumlarının sıra kaydı bulunan alanları ve halk eğitim merkezlerinin bazı alanları1 hariç olmak üzere alanlar itibarıyla norm kadro açığı bulunan eğitim kurumlarının tamamı ile muhtemel boşalacak eğitim kurumları (sıra kaydı bulunan alanları hariç) tercih edilebilecek olup öğretmenlerin tercih edebilecekleri eğitim kurumları listesine ikinci aşamada başvuru sistemi üzerinden erişilebileceklerdir.
5. Yer değiştirmeler tercih edilen eğitim kurumları dikkate alınarak hizmet puanı üstünlüğü esasına göre elektronik ortamda gerçekleştirilecektir. Hizmet puanının hesabında yer değiştirme başvurusunun (tercih başvurusu) son günü 14 Temmuz 2025; hizmet süresinin hesabında 31 Aralık 2025 tarihi esas alınacaktır. 1 Almanca, Arapça, Beden Eğitimi, Bilişim Teknolojileri, Biyoloji, Coğrafya, Çince, Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi, Felsefe, Fizik, Görsel Sanatlar, İlköğretim Matematik, İmam-Hatip Lisesi Meslek Dersleri, İngilizce, İspanyolca, İtalyanca, Matematik, Müzik, Okul Öncesi, Özel Eğitim, Rehberlik, Rusça, Sınıf Öğretmenliği, Sosyal Bilgiler, Tarih, Teknoloji ve Tasarım, Türk Dili ve Edebiyatı, Türkçe 6. Başvuru kayıt işlemi yapıldıktan sonra hizmet puanlarına etki edecek değişiklikler başvuru sistemine yansımayacağından ilgililerin hizmet puanına etki edecek değişiklikleri yer değiştirme başvurusunu yapmadan önce tamamlamaları gerekmektedir.
7. Sağlık, can güvenliği, engellilik durumuna veya diğer nedenlere bağlı mazereti olan öğretmenlerden yer değiştirme başvurusu uygun görülenlerin öğretmen olan eşi de bu bölümün 1 inci ve 2 nci maddesinde belirtilen şartı taşıması kaydıyla yer değiştirme başvurusunda bulunabilecektir.
8. Sağlık durumu hariç olmak üzere, haklarında yapılan adli ve idari soruşturma sonucunda görev yerleri; il içinde değiştirilenler daha önce görev yaptıkları ilçeye, ilçe içinde değiştirilenler ise daha önce görev yaptıkları eğitim kurumuna ön başvurunun son günü itibarıyla aradan üç yıl geçmeden atanma isteğinde bulunamayacaktır.
9. Başvurular, "mebbis.meb.gov.tr" veya "personel.meb.gov.tr" adreslerindeki Elektronik Başvuru Formu doldurularak yapılacak ve belgeler eğitim kurumu müdürlüğüne teslim edilecektir.
10. Öğretmenlerin şahsen başvuru yapmaları esas olmakla birlikte görevli oldukları il/ilçe dışında bulunan öğretmenler, ibraz edilecek belgeleri e-posta, telefon, faks gibi uygun iletişim araçlarıyla kadrolarının bulunduğu eğitim kurumu müdürlüğüne süresi içinde ulaştırılacak eğitim kurumu müdürlüklerince mazerete esas belgeler üzerinde yer alan imza, onay, karekod, barkod vb. dâhil olmak üzere belgelerin tamamı okunaklı olacak şekilde başvuru sistemine yüklenecektir.
11. Yöneticiler uygun olan başvuruları süresi içinde elektronik ortamda onaylayarak formun bir örneğini göreve başladıklarında öğretmenlere imzalattıracaktır. Uygun olmayan başvuruları ise gerekçesiyle birlikte reddedecektir.
12. Başvurular birinci aşamada sırasıyla eğitim kurumu, ilçe ve il millî eğitim müdürlüklerince onaylanacaktır. Başvuruların ikinci aşamasında ise eğitim kurumu tercihleri alınacak olup eğitim kurumu müdürlüklerince elektronik ortamda onaylanacaktır.
13. Müstakil müdürlüğü bulunmayan eğitim kurumlarında görevli öğretmenler ile kadroları il/ilçe millî eğitim müdürlüklerinde bulunan öğretmenler, başvurularını kadrolarının bulunduğu il/ilçe millî eğitim müdürlüklerine yapacaktır.
14. Öğretmenler, başvuru formunun gerçeğe uygun şekilde doldurulmasından sorumludur. Öğretmenler başvuruları onaylanmadan önce eğitim kurumu yöneticiliklerinden belgeye dayalı başvuru bilgisinde düzeltme talebinde bulunabilecektir. Başvuru süresi içinde bilgi düzeltme talebinde bulunanlardan; onay aşamasındaki başvurular reddedilerek, onaylanmış başvurular ise iptal edilerek öğretmenlerin yeniden başvuru yapmaları sağlanacaktır.
15. Öğretmenler, başvuru süresi içinde görevli olduğu eğitim kurumuna ya da kadrosunun bulunduğu il/ilçe millî eğitim müdürlüğüne dilekçe vermek suretiyle yer değiştirme başvurusundan vazgeçebilecektir. Bu durumda öğretmenlerin başvuruları elektronik ortamda da iptal edilecektir. 16. Elektronik Başvuru Formu dışında bir belgeyle veya posta yoluyla yapılan başvurular, gerekli şartları taşımayan başvurular, gerçeğe aykırı bilgi ve belgeyle ya da istenilen bilgiler uygun biçimde işaretlenmeden yapılan başvurular ile Elektronik Başvuru Formu çıktısı imzalanmadan ve/veya onaylanmadan yapılan başvurular geçersiz sayılacak; geçersiz başvurulara dayalı yer değiştirmeler iptal edilecektir.
17. Yurt dışında görevlendirilenler ile aylıksız izinli olan öğretmenlerden yurt dışı görev sürelerinin veya izinlerinin 1 Eylül 2025 tarihine kadar sona ereceğini belgelendirenler (aylıksız izin ve yurtdışı göreve ilişkin onay dikkate alınacaktır.), diğer şartları da taşımaları kaydıyla yer değiştirme başvurusunda bulunabilecektir. Bu kapsamda yer değişikliği yapılanlardan en geç 5 Eylül 2025 tarihine kadar görevine başlamayanların atamaları iptal edilecektir.
18. Yer değiştirme sürecinde yapılan işlemlerle ilgili olarak gerçeğe aykırı beyanda bulunan öğretmenler ile gerekli kontrolleri yapmadan bu başvuruları onaylayan sorumlular hakkında yasal işlem yapılacaktır.
19. 2025 Yılı İl İçi İsteğe Bağlı Yer Değiştirme Duyurusu (Duyuru No: 1231250513) kapsamında yer değiştiren öğretmenler sonradan mazereti oluşanlar hariç ayrıldıkları ilçeye mazeret durumuna bağlı olarak yer değiştirme isteğinde bulunamayacaktır.
20. Üzerinde sonuçlandırılmamış yer değiştirme kararnamesi bulunanlar bu duyuru kapsamında başvuruda bulunamayacaktır.
21. İhtiyaç duyulması halinde yer değiştirme sürecine ilişkin açıklamalar "personel.meb.gov.tr" internet adresinden ayrıca duyurulacaktır.
DİKKAT! Başvuruların Yer Değiştirme Takviminin son günlerinde yapılması durumunda başvurusu hatalı ya da eksik belge sebebiyle reddedilenlerin yeniden başvuru yapma durumu mümkün olamayabileceğinden öğretmenlerin başvurularını olabildiğince erken yapmaları ve onay/ret işlemlerini başvuru sistemi üzerinden takip etmeleri gerekmektedir.
B. MAZERET DURUMLARI
B.1. Aile Birliği Mazeretine Bağlı Yer Değiştirmeler Öğretmenlerden eşi; a. 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 4/A veya 4/B maddeleri kapsamında çalışanlar, b. 506 sayılı Kanunun geçici 20 nci maddesine göre bankalar için kurulmuş özel emeklilik sandığına tabi olarak çalışanlar, c. TOBB ve odalar gibi kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarında çalışanlar, ç. Milletvekili, belediye başkanı, muhtar ve noter olarak çalışanlar, d. 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu kapsamında çalışanlar, e. 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu kapsamında çalışanlar, f. 2802 sayılı Hâkimler ve Savcılar Kanunu kapsamında çalışanlar, g. 399 sayılı KHK kapsamında çalışanlar, ğ. Özel kanunlarla kurulan kamu kurum ve kuruluşlarında çalışanlar, h. Kamu kurum ve kuruluşlarında sürekli işçi olarak çalışanlar, ı. 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4 üncü maddesinin (a) ve (b) bentleri kapsamında kamu kurum ve kuruluşları dışında sigortalı olarak çalışanlar, i. Avukat olup baroya kayıtlı ve vergi mükellefi olarak çalışanlar eşinin görev yaptığı ilçeye yer değiştirme başvurusunda bulunabilecektir. Yukarıda yer alan a,b,c,ç,d,e,f,g,ğ ve h bendinde sayılanlardan eşinin çalışmakta olduğu kurum/kuruluştan alınacak görev yeri belgesi başvuru için yeterli olacaktır ancak birinci aşama başvurularının son günü itibarıyla ilk defa veya yer değiştirme suretiyle başka bir ilçeye ataması yapılanların, görev yeri belgesi aranmadan sadece atama kararları kabul edilecektir. (ı) bendi kapsamında başvuranlardan;
• Eşinin çalışmakta olduğu işyerinden alınacak görev yeri belgesi,
• Bağlı bulundukları vergi dairesinden veya ilgili meslek kuruluşundan alınacak işyerinin faaliyette olduğunu gösterir belge,
• Birinci aşama başvurularının son günü itibarıyla son iki yıllık süre içinde en az 360 gün sigortalı hizmeti olduğunu ve sigortalılığının hâlen devam ettiğini gösterir belge, (i) bendi kapsamında başvuranlardan;
• Birinci aşama başvurularının son günü itibarıyla son iki yıllık süre içinde en az 360 gün sigortalı hizmeti olduğunu ve sigortalılığının hâlen devam ettiğini gösterir belge,
• Bağlı bulundukları barodan alınacak işyerinin faaliyette olduğunu gösterir belge istenecektir.
NOT: Aile birliği mazereti kapsamında başvuruya esas belgelerin güncel tarihli olması gerekmektedir.
Açıklama: 6 Şubat 2023 tarihinde Kahramanmaraş merkezli meydana gelen depremler nedeniyle olağanüstü hal ilan edilen illerde verilen kısa çalışma ödeneği veya nakdi ücret desteği kapsamında sigorta primleri eksik yatırılan veya sigorta primi yatırılmayan çalışanlar için atama işlemine münhasır olmak üzere, son iki yıllık süre zarfında aranılan 360 gün sigortalılık hizmetinde, eksik yatırılan veya yatırılmayan prim günleri aylık 30 prim günü üzerinden hesaplanacak ve prim günü bu hesaplama sonrasında son iki yıl içerisinde ve birinci aşama başvurularının son günü itibarıyla en az 360 günü bulan çalışanların öğretmen olan eşinin başvurusu, aranılan diğer şartları da taşıması kaydıyla kabul edilecektir.
B.1.1. Aile Birliği Mazeretine Bağlı Yer Değiştirmelerde Dikkate Alınacak Diğer Hususlar 1. Doğrudan öğretmen kadrolarına atananlardan (2828 sayılı Kanun, 3713 sayılı Kanun kapsamında vs.) atandıkları yerde 31 Aralık 2025 tarihi itibarıyla bir yıllık çalışma süresini doldurmuş olanlar, aile birliği mazeretine bağlı olarak başvuruda bulunabilecektir.
DİKKAT! Bu bölümün 1 inci maddesinde belirtilen durumlar sözleşmeli öğretmen olarak görev yapmakta iken kadrolu öğretmenliğe atananlardan 31 Aralık 2025 tarihi itibarıyla sözleşmeli ve kadrolu toplam üç yıllık çalışma süresini doldurmayanlar için ayrıca bir başvuru hakkı doğurmamaktadır.
2. Eşi askerde olan öğretmenler, eşinin kamu personeli olarak görev yaptığı ilçeye yer değiştirme isteğinde bulunabilecektir.
3. 360 gün sigortalılık süresinin hesabında, 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4 üncü maddesi kapsamında geçen hizmet sürelerinin tamamı birlikte değerlendirilecektir.
4. Eşi sigortalı olarak çalışan öğretmenlerin yer değişikliği başvurularında, borçlanılmak kaydıyla son iki yıl içerisinde; askerlikte geçen süreler ile ücretsiz doğum veya analık izni süreleri de sigortalı olarak geçirilen süreler kapsamında değerlendirilecektir.
5. Öğretmenlerden;
a. Kendisi veya eşi yurt dışında görevli olanlar,
b. Eşi geçici görevli olanlar,
c. Eşi isteğe bağlı sigortalı olanlar yer değiştirme başvurusunda bulunamayacaklardır.
B.2. Sağlık Mazeretine Bağlı Yer Değiştirmeler B.2.1. Öğretmenlerden;
a) Kendisi, eşi veya çocuklarından birinin,
b) Anne, baba veya yargı kararıyla vasi tayin edildiği kardeşlerinden birisinin hastalığının öğretmenin görev yaptığı ilçede tedavisinin mümkün olmadığı veya mevcut görev yerinin söz konusu kişilerin sağlık durumunu tehlikeye düşüreceğini sağlık kurulu raporu ile belgelendirenler sağlık mazeretine bağlı yer değiştirme başvurusunda bulunabilecektir.
Bu kapsamda başvuruda bulunacaklardan;
• Sağlık Bakanlığının ilgili mevzuatına göre elektronik ortamda düzenlenmiş ve "e-Rapor Doğrulama" sisteminde doğrulanabilir durum bildirir sağlık kurulu raporu,
• Raporda belirtilen hastalığın tedavisine ilişkin yer değiştirme talebinde bulunacaklar bakımından görev yaptıkları ilçenin ilçe sağlık müdürlüğünden alınacak ilçe genelinde tedavinin mümkün olmadığına dair güncel tarihli belge
• Sağlık kurulu raporu eş veya çocuk adına düzenlenmiş ise hasta adına düzenlenmiş vukuatlı aile nüfus kayıt örneği,
• Sağlık kurulu raporu anne veya baba adına düzenlenmiş ise hasta adına düzenlenmiş vukuatlı aile nüfus kayıt örneği, rapor sahibinin adres bilgilerini gösterir yerleşim yeri belgesi, • Sağlık kurulu raporu vasi tayin edildiği kardeş adına düzenlenmiş ise rapor sahibi adına düzenlenmiş vukuatlı aile nüfus kayıt örneği ile adres bilgilerini gösterir yerleşim yeri belgesi ve kardeşine vasi tayin edildiğine ilişkin mahkeme kararı istenilecektir.
B.2.2. Öğretmenlerden anne, baba veya yargı kararıyla vasi tayin edildiği kardeşlerinden birisi için sağlık kurum ve kuruluşlarından alınan sağlık kurulu raporlarında "Başkasının güç ve yardımı olmaksızın hayatını devam ettiremez" ibaresi bulunanlar anne, baba veya vasi tayin edildiği kardeşinin Adres Kayıt Sistemine (AKS) kayıtlı adresinin bulunduğu yere yer değiştirme başvurusunda bulunabilecektir. Bu kapsamda başvuruda bulunacaklardan;
• Sağlık Bakanlığının ilgili mevzuatına göre elektronik ortamda düzenlenmiş ve "e-Rapor Doğrulama" sisteminde doğrulanabilir durum bildirir sağlık kurulu raporu,
• Sağlık kurulu raporu anne veya baba adına düzenlenmiş ise hasta adına düzenlenmiş vukuatlı aile nüfus kayıt örneği, rapor sahibinin adres bilgilerini gösterir yerleşim yeri belgesi,
• Sağlık kurulu raporu vasi tayin edildiği kardeş adına düzenlenmiş ise rapor sahibi adına düzenlenmiş vukuatlı aile nüfus kayıt örneği ile adres bilgilerini gösterir yerleşim yeri belgesi ve kardeşine vasi tayin edildiğine ilişkin mahkeme kararı istenilecektir.
B.2.3. Sağlık kurulu raporlarında dikkat edilmesi gereken hususlar
1. Sağlık Bakanlığının E-23642684-458.99-239562877 sayılı yazısında sağlık kurulu raporlarında son düzenlenen raporun önceki raporu geçersiz kıldığı ifade edilmiştir. Bu doğrultuda başvurularda kullanılacak sağlık kurulu raporunun en son alınan sağlık kurulu raporu olmasına dikkat edilmelidir.
2. Hekimlerce aksine bir tarih belirtilmemiş olması şartıyla başvuru tarihi itibarıyla sağlık kurum ve kuruluşlarından son iki yıl içerisinde alınan elektronik ortamda düzenlenmiş sağlık kurulu raporları geçerli sayılacaktır.
3. Sağlık kurulu raporları Sağlık Bakanlığının e-Rapor Sistemi Rapor Doğrulama "https://erapor.saglik.gov.tr/dogrulamaservisi" internet adresinde yer alan "e-Rapor Doğrulama" sisteminde eğitim kurumu yöneticisi tarafından (ilk kademe onay merci tarafından) sorgulanacaktır.
B.3. Engellilik Durumuna Bağlı Yer Değiştirmeler
Öğretmenlerden;
• Kendisinin en az yüzde kırk oranında engelli olduğunu,
• Eşi, bakmakla yükümlü olduğu çocuğu, annesi veya babasının ağır engelli olduğunu ilgili mevzuatına göre alınan sağlık kurulu raporuyla belgelendirenler engellilik durumuna bağlı olarak yer değiştirme başvurusunda bulunabilecektir.
Annesi veya babasının engellilik durumuna bağlı olarak yer değiştirme başvurusunda bulunacak öğretmenler, rapor sahibinin Adres Kayıt Sisteminde (AKS) kayıtlı bulunduğu ilçeye atanma isteğinde bulunabilecektir.
20.02.2019 tarih ve 30692 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Çocuklar İçin Özel Gereksinim Değerlendirmesi Hakkında Yönetmelik kapsamında 18 yaşını doldurmamış çocukları için alınan ÇÖZGER raporunda (Çocuklar için Özel Gereksinim Raporu) "Çok ileri düzeyde ÖGV", "Belirgin ÖGV" ve "Özel koşul gereksinimi var (ÖKGV)" ifadeleri bulunan öğretmenlerin de bu kapsamda yaptıkları başvuruları kabul edilecektir.
20.02.2019 tarih ve 30692 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan "Erişkinler İçin Engellilik Değerlendirmesi Hakkında Yönetmelik" kapsamında alınan Erişkinler İçin Engellilik Sağlık Kurulu Raporunda "Tam bağımlı engelli birey" ibaresi ağır engellilik durumunu ifade ettiğinden, öğretmenlerden eşi, bakmakla yükümlü olduğu çocuğu, annesi veya babası için aldıkları raporlarda belirtilen ibare bulunanların başvuruları kabul edilecektir. Bu kapsamda yapılacak başvurularda;
• İlgili mevzuatına uygun sağlık kurulu raporu (ÇÖZGER, Erişkinler İçin Engellilik Sağlık Kurulu Raporu vb.),
• Rapor eş veya çocuk adına düzenlenmişse rapor sahibine ait vukuatlı aile nüfus kayıt örneği,
• Rapor anne veya baba adına düzenlenmiş ise rapor sahibine ait vukuatlı aile nüfus kayıt örneği ile rapor sahibinin adres bilgilerini gösterir yerleşim yeri belgesi istenecektir.
DİKKAT! Öğretmenin kendisinin engellilik durumuna bağlı yer değiştirme başvurusunda bulunabilmesi için MEBBİS kayıtlarında engel durumuna dair bilgilerin yer alması gerekmektedir.
B.3.1. Engelli sağlık kurulu raporlarında dikkat edilmesi gereken hususlar
1. Sağlık Bakanlığının E-23642684-458.99-239562877 sayılı yazısında sağlık kurulu raporlarında son düzenlenen raporun önceki raporu geçersiz kıldığı ifade edilmiştir. Bu doğrultuda başvurularda kullanılacak engelli sağlık kurulu raporunun en son alınan engelli sağlık kurulu raporu olmasına dikkat edilmelidir.
2. Sağlık Bakanlığının 08.06.2025 tarihli ve E-23642684-458.99-278363971 sayılı yazısı gereğince 2020 yılından itibaren geçerlilik süresi 30.06.2025 tarihine kadar uzatılmış ve yeniden rapor düzenlenmemiş olan kişilerin raporları 30.06.2026 tarihine kadar kabul edilecektir.
3. Engelli sağlık kurulu raporları Sağlık Bakanlığının e-Rapor Sistemi Rapor Doğrulama "https://erapor.saglik.gov.tr/dogrulamaservisi" internet adresinde yer alan "e-Rapor Doğrulama" sisteminde eğitim kurumu yöneticisi tarafından (ilk kademe onay merci tarafından) sorgulanacaktır.
3.1. Sağlık Bakanlığı mevzuatı gereği 20.02.2020'den sonra alınan engelli sağlık kurulu raporları elektronik ortamda düzenlenmiş olması gerektiğinden bu sistemde doğrulanmayan elektronik ortamda düzenlenmiş engelli sağlık kurulu raporları kabul edilmeyecektir.
3.2. Mazeretine dair diğer şartları sağladığı halde teyit edilemeyen ıslak imzalı düzenlenmiş engelli sağlık kurulu raporu olanların başvuruları onaylanacaktır. Teyit edilemeyen engelli sağlık kurulu raporuyla yapılan onaylı başvurular Bakanlığımızca incelenerek raporları uygun olmayanların başvuruları geçersiz sayılacaktır.
B.4. Can Güvenliği Mazeretine Bağlı Yer Değiştirmeler Öğretmenlerden; kendisinin, eşinin veya bakmakla yükümlü olduğu çocuklarından birinin görev yaptığı yerde kalmasının can güvenliğini tehdit altında bırakacağını, 8.3.2012 tarihli ve 6284 sayılı Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair Kanunun 4'üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi uyarınca haklarında adli makamlarca iş yerinin değiştirilmesine ilişkin iş yeri değişikliği kararı verilenler ile mülki idare makamınca bulunduğu yerde kalmasının can güvenliğini tehdit altında bırakacağı yönünde görüş bildirilenler yer değiştirme başvurusunda bulunabilecektir. Bu kapsamda başvuruda bulunacaklar hakkında;
• 8.3.2012 tarihli ve 6284 sayılı Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair Kanuna göre mahkemelerce verilen iş yeri değişikliği kararı veya
• Kendisinin, eşinin veya bakmakla yükümlü olduğu çocuklarından birinin görev yaptığı yerde kalmasının can güvenliğini tehdit altında bırakacağına dair Kaymakamlık Oluru alınması gerekmektedir.
B.5. Diğer Nedenlere Bağlı Yer Değiştirmeler Öğretmenlerden;
1. Eşi veya çocuğu ölenler, eş veya çocuklarının ölüm tarihinden itibaren bir yıl içinde istedikleri ilçeye,
2. Terör eylemlerinin etkisi ve sebebiyle şehit olan veya çalışamayacak derecede malul olan ya da malul olup da çalışabilir durumda olan kamu görevlileri ile er ve erbaşların, öğretmen olarak görev yapan eş ve çocukları ile anne, baba ve kardeşlerinin yer değiştirme suretiyle atanma talepleri, bu durumun ilgili makamlarca belgelendirilmiş olması kaydıyla, başkaca herhangi bir şart aranmaksızın istedikleri ilçeye yer değiştirme başvurusunda bulunabilecektir. Yukarıda sayılanlardan;
• 1 inci madde kapsamında başvuranlardan eşi veya çocuğunun vefatını gösterir belge, vukuatlı aile nüfus kayıt örneği,
• 2 inci madde kapsamında başvuranlardan terör eylemlerinin etkisi ve sebebiyle eşi, çocuğu ile anne, baba veya kardeşlerinden birinin şehit ya da malul gazi olduğuna dair belge, vukuatlı aile nüfus kayıt örneği istenecektir.
C. YER DEĞİŞTİRMELERDE ÖĞRETMENLER İLE EĞİTİM KURUMU, İLÇE VE İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜKLERİ TARAFINDAN YAPILACAK İŞ VE İŞLEMLER
1. Öğretmenler başvurularını, ilan edilen başvuru tarihleri arasında Elektronik Başvuru Formunu doldurmak suretiyle yapacaktır. Elektronik Başvuru Formuna, "mebbis.meb.gov.tr" veya "personel.meb.gov.tr" adreslerinden "kullanıcı adı" ve "şifre" ile ulaşılabilecektir. DİKKAT! Sözleşmeli öğretmen olarak görev yapmakta iken kadrolu öğretmen olarak atananların başvuru yapabilmeleri için kişisel MEBBİS şifrelerinin okul/kurum müdürlüklerince kadrolu öğretmen olarak güncellenmesi gerekmektedir.
2. Öğretmenler, yer değiştirme başvurularını yaptıktan sonra mazeret durumuna ilişkin belgelerini onay için kadrolarının bulunduğu eğitim kurumu müdürlüğüne ibraz etmek zorundadır. Görevli oldukları il/ilçe dışında bulunanlar, ibraz edilecek belgeleri e-posta, telefon, faks gibi uygun iletişim araçlarıyla kadrolarının bulunduğu eğitim kurumu müdürlüğüne süresi içinde ulaştıracaktır. Süresi içinde ulaştırılmayan belgelerden öğretmenler sorumludur.
3. Eğitim kurumu müdürlüklerince, ibraz edilen belgeler incelenecek ve belgeler üzerinde yer alan imza, onay, karekod, barkod vb. dâhil olmak üzere belgelerin tamamı okunaklı olacak şekilde taranarak başvuru sistemine yüklenecektir. Sonrasında uygun olan başvurular Elektronik Başvuru Formunun çıktısı alınarak onaylanacaktır. Gerekli şartları taşımadığı tespit edilenlerin başvurusu gerekçeleri ile birlikte reddedilecektir.
4. Başvuruların onay/ret işlemleri; eğitim kurumu, il ve ilçe millî eğitim müdürlüklerince sistemlerine yansıdığı gün veya en geç takip eden gün içerisinde, son gün yapılanların ise aynı gün içinde yapılması gerekmektedir.
5. Öğretmenlerin başvuru ve onay/ret işlemlerini elektronik ortamda takip etmesi gerekmektedir.
6. Eğitim kurumu, ilçe ve il millî eğitim müdürlükleri; yer değiştirme iş ve işlemleri ile başvuruların onaylanması ya da reddedilmesi, başvuru işlemlerinin sağlıklı yürütülmesi için yetkin ve yeterli personel görevlendirmesinden yetkili ve sorumludurlar.
7. Onay/ret işlemlerinin hafta sonu tatillerine denk geldiği günlerde eğitim kurumu müdürlükleri ile il/ilçe millî eğitim müdürlüklerince gerekli tedbirler alınarak yeterli sayıda personel bulundurulacak ve başvuruların onay/ret işleminin yapılması sağlanacaktır.
8. Yer değiştirme başvurularına ilişkin tereddütler öncelikle il millî eğitim müdürlüğünce giderilecek; bu aşamada giderilemeyen tereddütler Bakanlığa bildirilecektir.
Ç. BAŞVURU VE TERCİHLER
1. Başvurular, mazeretleri sebebiyle görev yerlerinden ayrılacak öğretmenlerin yerine atama yapılabilmesi bakımından, Yer Değiştirme Takviminde belirtilen tarihler arasında iki aşamalı olarak alınacaktır.
2. Birinci aşamada, öğretmenler Elektronik Başvuru Formunu doldurarak mazeret durumuna göre atanmak istedikleri ilçeyi seçerek başvuru formunu onaylatacaktır. DİKKAT! Başvuruların Yer Değiştirme Takviminin son günlerinde yapılması durumunda başvurusu hatalı ya da eksik belge sebebiyle reddedilenlerin yeniden başvuru yapma durumu mümkün olamayabileceğinden öğretmenlerin başvurularını olabildiğince erken yapmaları ve onay/ret işlemlerini başvuru sistemi üzerinden takip etmeleri gerekmektedir.
3. İkinci aşamada, öğretmenlerin atanmak istedikleri ilçede özel program ve proje uygulayan eğitim kurumları, müzik ilkokulları, müzik ortaokulları, spor ortaokulları, ölçme değerlendirme merkezleri, bilim ve sanat merkezleri, Bakanlık merkez teşkilatına doğrudan bağlı eğitim kurumlarının tamamı ile güzel sanatlar liselerinin görsel sanatlar ve müzik alanları, spor liselerinin beden eğitimi alanı, eğitim kurumlarının sıra kaydı bulunan alanları ve halk eğitim merkezlerinin bazı alanları2 hariç olmak üzere alanlar itibarıyla öğretmen norm kadrosu boş bulunan eğitim kurumları ile muhtemel boşalacak eğitim kurumlarının (sıra kaydı bulunan alanları hariç) listesine başvuru sistemi üzerinden erişilebilecektir.
4. Birinci aşamada başvurusu onaylanan öğretmenler, ikinci aşamada tercihine sunulan eğitim kurumlarından atanmak istediklerini seçeceklerdir.
5. Tercih aşamasında boşalması muhtemel eğitim kurumu olarak ilan edilen ancak atamalar sonucunda bunlardan norm kadrosu boşalmayan eğitim kurumlarını tercih eden öğretmenlerin bu tercihleri değerlendirmeye alınmayacaktır.
6. İl içinde mazeret durumuna bağlı yer değiştirme talebinde bulunan öğretmenler, mazeretlerinin bulunduğu ilçedeki tercihe açılan eğitim kurumlarının tamamını tercih edebilecektir.
7. Büyükşehir statüsündeki illerde görev yapan öğretmenler aile birliği mazereti kapsamında eşinin görev yaptığı ilçedeki eğitim kurumlarını tercih edebilecektir.
8. Büyükşehir statüsünde olmayan illerde yapılacak yer değişikliği işlemlerinde il merkezleri, ilçeler, beldeler ve köylerin her biri ayrı bir yerleşim yeri olarak değerlendirilecek ve bu yerleşim yerleri arasında yer değişikliği başvurusu yapılabilecektir. Bu yerleşim yerlerinin içindeki eğitim kurumları arasında yer değişikliği yapılmayacaktır.
9. Büyükşehir belediyesi statüsünde olmayan illerde görev yapan öğretmenler, yalnızca mazeretlerinin bulunduğu il merkezi (belde ve köyler dâhil) ya da ilçedeki (belde ve köyler dâhil) eğitim kurumlarını tercih edebilecektir. 2 Almanca, Arapça, Beden Eğitimi, Bilişim Teknolojileri, Biyoloji, Coğrafya, Çince, Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi, Felsefe, Fizik, Görsel Sanatlar, İlköğretim Matematik, İmam-Hatip Lisesi Meslek Dersleri, İngilizce, İspanyolca, İtalyanca, Matematik, Müzik, Okul Öncesi, Özel Eğitim, Rehberlik, Rusça, Sınıf Öğretmenliği, Sosyal Bilgiler, Tarih, Teknoloji ve Tasarım, Türk Dili ve Edebiyatı, Türkçe
10. Eşi aynı ilçenin köy veya beldelerinde görev yapan öğretmenler, öncelikle eşinin olduğu yerdeki eğitim kurumlarını tercih edecekler; eşinin bulunduğu yerde atanabilecekleri herhangi bir eğitim kurumu bulunmaması halinde ise yakın köy veya beldelerdeki eğitim kurumlarını tercih edebilecektir.
D. YER DEĞİŞTİRMELER VE TEBLİGAT
1. Yer değiştirmeler, öğretmenlerin tercihleri dikkate alınarak hizmet puanı üstünlüğüne göre yapılacaktır. Hizmet puanının eşitliği hâlinde sırasıyla; öğretmenlikteki hizmet süresi daha fazla olana, öğretmenliğe daha önce başlayana öncelik verilecek; eşitliğin devamı hâlinde ise atanacak öğretmen bilgisayar kurası ile belirlenecektir.
2. Sonuçlar, "personel.meb.gov.tr" adresinde yayımlanacak olup yer değiştirmesi yapılan öğretmenlerin tebligat, ayrılma ve başlama işlemleri Yer Değiştirme Takviminde belirtilen süreler içinde tamamlanacaktır.
YER DEĞİŞTİRME TAKVİMİ
Birinci Aşama (Ön Başvuru) > Başvuruların Kabul Edilmesi ve Onay Süreci > Başlangıç : 30 Haziran 2025 > Bitiş : 8 Temmuz 2025 (Saat 16.00)
İkinci Aşama (Tercih Başvurusu) Tercihlerin Yapılması ve Onay Süreci>Başlangıç : 10 Temmuz 2025 >Bitiş : 14 Temmuz 2025 (Saat 16.00)
Atamalar > 16 Temmuz 2025 - Tebligat ve İlişik Kesme - 17 Temmuz 2025 itibarıyla